Pracownia biologiczno – chemiczno - fizyczna zapewnia uczniom i nauczycielowi warunki do prowadzenia różnorodnych zajęć, w tym eksperymentów laboratoryjnych i prac hodowlanych z wykorzystaniem:
środków audiowizualnych
mikroskopów
gier dydaktycznych
naturalnych preparatów suchych i mokrych
gablot dydaktycznych
tablic
modeli
bogatej biblioteczki popularno-naukowej
filmów
W tym roku szkolnym została szczególnie wzbogacona w szereg pomocnych środków dydaktycznych dotowanych z funduszy Unii Europejskiej.
Bogactwo środków dydaktycznych w pracowni pozwala na poglądowe nauczania dziecka upośledzonego umysłowo i łatwiejsze przyswajanie treści programowych.
Bezpośrednia obserwacja i praktyczna działalność uczniów w prowadzonych przez nich hodowlach: ssaków, ptaków, gadów, ryb i bezkręgowców - dżdżownic, owadów oraz upraw roślin doniczkowych, uczy szacunku do świata przyrodniczego.
Uczniowie eksperymentują i przeprowadzają ciekawe ćwiczenia chemiczno - fizyczne, dzięki którym łatwiej przyswajają wiedzę z tych przedmiotów oraz uczą się podstawowych praw i zjawisk rządzących w przyrodzie.
Dobór treści i metod stosowanych w procesie dydaktyczno - wychowawczym na lekcjach są ściśle uzależnione od rozwoju umysłowego, fizycznego i społecznego uczniów oraz od stopnia występującego u nich upośledzenia umysłowego.
Wobec każdego ucznia stosowana jest zasada indywidualizacji nauczania, co z powodzeniem przekłada się na wyniki nauczania.
Dekoracje pracowni spełniają funkcje poznawcze, kształcące i wychowawcze, budzą zainteresowania uczniów, przyciągają uwagę, są szczególnie eksponowane w trakcie aktualnie omawianego materiału dydaktycznego. Wiele z nich to okazy zgromadzone przez samych uczniów zdobyte w trakcie ciekawych dydaktycznych wycieczek lub w toku prowadzonych hodowli i upraw.
CELE I ZADANIA NAUCZANYCH PRZEDMIOTÓW
Wyposażenie uczniów w podstawowe wiadomości, umiejętności i nawyki z biologii, chemii i fizyki
Rozbudzanie wrażliwości i umiłowania wszystkiego, co stanowi, przyrodę
Wdrażanie do odpowiedzialności za powierzoną opiekę nad hodowlami istot żywych i do systematyczności w tej pracy
Przenoszenie zdobytych umiejętności na własne środowisko (hodowle zwierząt, uprawa roślin, prace na działce) oraz przekształcanie ich w podstawy służące ochronie przyrody i naturalnego środowiska człowieka
Wdrażanie do przestrzegania zasad ochrony przyrody i proekologicznego spojrzenia na nią zgodnie z zasadą: "wszyscy jesteśmy cząstką przyrody, broniąc jej, bronimy siebie"
Troska o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych
Umiejętność zachowania się w sytuacjach trudnych, stanowiących zagrożenia, zachowania, udzielania pomocy i szukania jej w środowisku dorosłych,
Preorientacja zawodowa, zachęcanie do podejmowania dalszej nauki i pracy
nauczyciel biologii i chemii mgr Barbara Orzechowska