Adresaci projektu.Uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego Nr 2 w Krakowie. Dzieci i młodzież zostały włączone w realizację Projektu dla upamiętnienia Holokaustu i uwrażliwienia na tragedię dzieci żydowskich i innych narodowości w czasie okupacji hitlerowskiej.
Tematyka projektu uświadamia niebezpieczeństwa wiążące się z dyskryminacją, uprzedzeniami i nietolerancją.
Treści obejmujące całość Projektu zostały opracowane z uwzględnieniem możliwości percepcyjnych uczniów.
Termin rozpoczęcia i zakończenia projektu. Realizacja: jesień 2012 roku - wiosna 2013 roku .
Harmonogram realizacji. 1. Planowanie pracy w związku z „Projektem Krokus”.
2. Realizacja projektu – uczniowie sadzą cebulki żółtych krokusów podczas prac ogrodniczych w ogródku szkolnym, przygotowują sprawozdania z obserwacji rozwoju roślin, uczestniczą w lekcjach, zajęciach bibliotecznych i godzinach wychowawczych poświęconych tematyce Holokaustu oraz postaci Janusza Korczaka-patrona szkoły, wykonują gazetkę okolicznościową, oglądają film o Januszu Korczaku, obserwują z nadejściem wiosny pierwsze pojawiające się kwiaty krokusów, wykonują pamiątkowe fotografie, prezentują swoje prace plastyczne.
3. Podsumowanie – refleksje i ocena.
Cele ogólne. 1. Upamiętnienie śmierci półtora miliona dzieci żydowskich oraz tysięcy innych narodowości, zamordowanych przez niemieckich nazistów w czasie Holokaustu na terenie okupowanej Polski i innych krajów Europy.
2. Odczytanie symbolicznego wymiaru kwitnienia posadzonych kwiatów: krokusy, które w ziemi przetrwały zimę, rozkwitają jako jedne z pierwszych kwiatów, przynosząc nadzieję nadchodzącej wiosny. Kolor kwiatów przypomina żółte gwiazdy Dawida, które Żydzi zmuszeni byli nosić w wielu okupowanych przez nazistowskie Niemcy krajach. Na terenie okupowanej Polski Żydom nakazano nosić białe opaski z niebieską gwiazdą Dawida. Symbol ten noszony na ubraniu miał piętnować, upokarzać i w rezultacie doprowadzić do izolacji od reszty społeczeństwa. 106 żółtych krokusów symbolizuje ilość uczniów naszego Ośrodka objętych realizacją Projektu
Cele szczegółowe. 1. Nauczanie dzieci, młodzieży oraz dorosłych o problemach związanych z brakiem tolerancji i akceptacji dla ludzi innej narodowości.
2. Uczczenie pamięci dzieci, które zginęły w wyniku Holokaustu - rozkwitające żółte kwiaty przypominają nam o tej tragedii.
3. Rozumienie różnorodności wynikającej z odmiennego koloru skóry, tradycji kulturowej lub religijnej, sposobu ubierania, odżywiania, zakresu możliwości intelektualnych i fizycznych.
4. Rozumienie znaczenia słowa „Holokaust”. Nawiązanie do historii i wydarzeń związanych z II Wojną Światową. Holokaust : obozy śmierci, procedury fizycznego wyniszczania, okrutne słowa szyderstwa, wyśmiewanie i znęcanie się nad „innymi”.
5. Znaczenie rodzaju i koloru posadzonych kwiatów. Kwitnące wiosną krokusy mają przypominać o dzieciach, które zginęły. Kwiaty są również symbolem odradzającego się życia, mimo tragicznych wydarzeń. Powód ich sadzenia jest więc smutny, ale niesie ze sobą oczekiwanie lepszej przyszłości. Kolor żółty nawiązuje do koloru gwiazdy Dawida.
6. Rozwijanie umiejętności i sprawności w zakresie prac ogrodniczych, rozbudzanie zainteresowań uczniów otaczającym środowiskiem przyrodniczym oraz prowadzenie obserwacji w tym zakresie - sadzenie cebulek, podlewanie, oczekiwanie na wzrost roślinek i pojawienie się kwiatów wiosną.
7. Zapoznanie się z sylwetką i biografią Janusza Korczaka - patrona naszej szkoły, pedagoga, lekarza, wielkiego humanisty, przyjaciela dzieci, pisarza, ofiary Holokaustu.
8. Prezentacja wyników związanych z podjętym tematem.
9. Inspirowanie nauczycieli szkoły specjalnej do współpracy i wymiany doświadczeń w zakresie nowatorskiej pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
10. Kształtowanie umiejętności rozwiązywania praktycznych problemów w zespole.
11. Stwarzanie uczniom możliwości osiągania sukcesów.
12. Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem prostych tekstów literackich.
13. Ćwiczenie umiejętności wyszukiwania informacji w internecie.
14. Kształtowanie odpowiedzialności młodych ludzi za swoje słowa i czyny względem drugiego człowieka.
Planowane efekty projektu. 1.Rozwijanie samodzielności, samorządności, umiejętności, współpracy i życia w grupie rówieśniczej, integracja z nią.
2. Stymulacja i rozwój poznawczy, emocjonalny i motoryczny.
3. Uwzględnienie indywidualnych potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
4. Rozwijanie twórczego myślenia.
5. Umożliwianie zaprezentowania wyników własnej pracy.
6. Łączenie pracy umysłowej z działalnością praktyczną.
7. Umiejętność integrowania wiedzy z różnych przedmiotów nauczania.
8. Planowanie i organizacja własnej pracy.
9. Korzystanie z różnorodnych źródeł informacji.
10. Zapisywanie i przedstawianie zebranych materiałów.
11.Przygotowywanie i praktykowanie wystąpień publicznych.
12.Samoocena swojej pracy.
Całość projektu zostanie zamieszczona na stronie internetowej Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego Nr 2 w Krakowie przez mgr Renatę Sobczyszyn.
Kraków 01.10.2012 roku
Opracowanie:
mgr Marta Synowska - Staszczyk,
mgr Barbara Orzechowska,
mgr Grażyna Bartosik.