Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy Nr 2 w Krakowie działalność Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju rozpoczął dnia 1 września 2012 roku.
Do podjęcia tej formy pracy nasza placówka przygotowywała się od kilku lat.
Stworzyliśmy odrębne pomieszczenia dostosowane do przyjmowania rodziców z dziećmi oraz do indywidualnej pracy.
Proponujemy następujące zajęcia wspierające rozwój dziecka:
Dysponujemy kadrą pedagogiczną przygotowaną do pracy w Zespole Wczesnego Wspomagania Rozwoju w postaci nauczycieli ze specjalnościami:
- wczesne wspomaganie rozwoju dziecka,
- oligofrenopedagogika,
- psychologia,
- pedagogika opiekuńczo – wychowawcza.
Zapewniamy opiekę pielęgniarki.
Lokalizacja naszej placówki stwarza dogodne warunki dojazdu dla rodziców z dziećmi.
Obejmujemy opieką dzieci w wieku przedszkolnym:
- upośledzone umysłowo w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym,
- z różnorodnymi dysfunkcjami rozwojowymi,
- z zaburzeniami neurologicznymi i psychiatrycznymi,
- z zaburzeniami rozwoju mowy,
- z niedosłuchem lub głuchotą,
- z mózgowym porażeniem dziecięcym,
- z zespołem Downa,
- z autyzmem i zespołami ze spectrum autystycznego,
- z innymi problemami rozwojowymi.
Dla każdego dziecka
opracowany jest
indywidualny program edukacyjno – rewalidacyjny, na podstawie diagnozy i analizy zaburzeń rozwojowych.
Zespół Wczesnego Wspomagania
zapewnia opiekę dzieciom w postaci:
- ciągłej diagnozy rozwoju psychofizycznego,
- opracowania indywidualnego dla każdego dziecka programu pracy,
- prowadzenia systematycznych zajęć z dzieckiem – ogólnorozwojowych, logopedycznych, gimnastyki korekcyjnej, muzyczno – plastycznych,
- prowadzenia pracy z rodzicami w postaci instruktażu, informacji, spotkań psychoedukacyjnych.
Praca z dzieckiem przebiega poprzez:
- stymulację sensoryczną (treningi percepcji wzrokowej, słuchowej, dotykowej, węchowej, smakowej, przedsionkowej, czucia głębokiego),
- integrację sensoryczno – ruchową (ćwiczenia naśladownictwa ruchów rąk i całego ciała),
- rozwój motoryki małej (usprawnianie motoryki i sprawności manualnej),
- rozwój motoryki dużej (usprawnianie poruszania się, pokonywania przeszkód terenowych, pląsy),
- rozwój komunikowania się (porozumiewanie się pozawerbalne alternatywnymi metodami komunikacji, rozumienie mowy, ćwiczenia artykulacyjne, rozwój słownika biernego i czynnego),
- rozwój samoobsługi,
- rozwój socjalizacji,
- ćwiczenie funkcji poznawczych,
- inne różnorodne oddziaływania umożliwiające osiągnięcie dojrzałości szkolnej.
Praca nad rozwojem opóźnionych lub zaburzonych funkcji przebiega równolegle z oddziaływaniami wychowawczymi.
Opieka nad dziećmi i rodzicami odbywa się w klimacie wsparcia emocjonalnego i poczucia wiary w sukces.
Podjęliśmy i od dłuższego czasu
rozwijamy współpracę z
instytucjami krajowymi i zagranicznymi.Współpracujemy z innymi szkołami i placówkami oświatowo – kulturalnymi, instytucjami pomocy rodzinie m. in. MOPS, GOPS, Policja, Straż Miejska, Straż Pożarna, Firma Ochroniarska.
Opracowały: Anna Koper, Anna Wiśniewska